Hembakat pâ bortaplan

Äntligen blev det av att baka bullar.Fyllningen blev mandelmassa och kanel eller mandelmassa och vaniljsocker. Just när jag blandat den ljumma smörmjölken med jästen upptäckte jag att det nya mjölpaketet jag hade stod i skâpet hade utgânget bäst före datum, för lite väl länge sedan. Det var bara att springa ut till affären och köpa nytt. Tur att det är sâ nära. Smörmjölken var väldigt fluffig och fin, när jag kom tillbaka, eftersom jästen redan börjat jäsa. Men resultatet blev bra. (Här är förresten ett jästpaket 42 gram... halvpraktiskt när det ska vara 50 gram i en bulldeg.) Känns extra lyxigt att baka bullar här i Frankrike eftersom det är ont om den varan här. I kväll blir det att ta med en pâse bullar och lâta före detta grannarna och numera vännerna provsmaka... Blir spännande att se vad de tycker.
I dag börjar förresten rean men redan sedan nâgon vecka tillbaka har det varit "förrea" i de flesta butiker för alla som har medlemskort/bonuskort/ osv. Bon shopping!
 

Kommentarer:

1 basebollivet.blogg.se:

Men åh såååååå gott.

Svar: Ja de blev faktiskt riktigt goda! :)
Frankrike runt

2 gertrud41:

Jag har blivit bjuden i dag på likadana - undrar hur det kan ha gått till? trots att du har franska bullar

Svar: Haha! Jag tror jag vet!!! :)
Frankrike runt

Kommentera här: