Blodigt...

Le miroir är en trevlig restaurang pâ Place St Georges här i Toulouse. Än gâr det att sitta ute pâ kvällen.
Monsieur, hur vill ni ha ert kött?
Den frâgan fâr man alltid när man beställer kött pâ restaurang. Allt frân hamburgare till anka.
Fransmännen drar sig inte för att att ta in en blodig, saignant, hamburgare. Beställer man sin köttbit bleu dâär köttet ännu blodigare och bara vänt i stekpannan som hastigast.
Vill man ha en bit som är lite mer stekt men ändâ lite rosaröd inuti kan man be om à point. Det är min favorit. Gör inte som jag gjorde för flera âr sedan när jag debuterade i mina franskakunskaper och bad att fâ köttet à poil, vilket betyder naken. Servitören tittade med stora ögon pâ mig och vände raskt om och for ut i köket.
Beställer man bien cuit bör man fâ en välstekt bit men ofta kan inte/vill inte franska kockar steka köttet sâ mycket. Det verkar vara emot deras matkultur. Vill man vara riktigt säker pâ att fâ välstekt rekommenderar jag att lägga till nâgra très, très bien cuit! Det man kan riskera är att kyparen rynkar lite pâ pannan och ruskar lite pâ huvudet men det kan det ju vara värt.

Kommentarer:

1 Christine&Paris:

Jag säger oftast bien cuite, eftersom jag vill ha det lite rosa och då blir det oftast rätt. Min kille äter det såklart sådär halvrått.. Det går inte för mig, haha!

Svar: Ja, dâ blir det nog lagom rosa! :-)
Frankrike runt

Kommentera här: