Nödvändiga saker från Sverige

 
Jag känner faktiskt ingen större saknad av svenska varor men uppskattar absolut att få mig en liten dos kexchoklad och saltlakrits då och då. Andra saker som knäckebröd, hyvlad ost på smörgåsen och annat gott tycker jag gör sig bäst på plats hemma i Sverige. Det smakar liksom bäst i sin rätta miljön. Har försökt imponera på franska vänner genom att bjuda på saltlakrits men de fullkomligt spottar ut det så fort de känner smaken. De kan inte på något sätt förstå det goda i lakrits som dessutom är salt. För fransmännen ska något gott vara sött. Fransk barngröt till exempel är onödigt söt och ofta med inslag av choklad och vanilj. Och så finns det vissa praktiska saker som bakpulver, ströbröd, och potatismjöl som jag inte hittar några bra varianter till här i Frankrike. Jag bakar nästan alltid efter svenska recept och mått. Eller så går jag till bageriet på hörnet. Men nu är kanelbullarna slut och jag har jäst ligger i kylen, igen, så det vore bra att få till ett bullbak. Svenska kanelbullar uppskattas i vänskapskretsen! 
 

Kommentarer:

1 Cassandra i Frankrike:

Jag är utbytesstudent och har bott i Bordeaux i snart ett år nu. Väldigt roligt att läsa din blogg! :-)

Våra föräldrar hälsade på oss i Bordeaux för en månad sen och hade med sig massor av olika Marabouchoklad och lösgodis, det var SÅ gott! Vi har ingen ugn, så har tyvärr inte kunnat baka något, men det går ingen nöd på oss då bagerierna göder oss mer än behövligt ;)

Svar: Tack så mycket! Låter skoj att vara student i Bordeaux och mysigt med föräldrar på besök. Ja, man måste ju prova igenom sortimentet i bagerierna!! ;)
Frankrike runt

Kommentera här: