Tout chocolat

 
Croquant au chocolat et macaron au chocolat. Tout chocolat! 
Grått, kallt och regnigt är det i Toulouse den här helgen. Det känns sådär fuktigt och rått ute. Det är inte dendär torra kylan som det är i Sverige. Har fått vackra bilder skickade till mig idag från ett vårvintrigt Sverige med klarblå himmel och knistrande isar. Ser så härligt ut! Dags att börja titta på flygbiljetter till Sverige snart igen. Gäller att ligga steget före för att få bra biljetter. Ibland kan man boka en avresa till veckan därpå till bästa möjliga pris. Det är toppen. Spontant och bra för en som inte alltid gillar att bestämma sig långt i förväg. Men vissa perioder är det svårare att få tag på bra biljetter. Toulouse - Stockholm har inga direktflyg, tyvärr. Alltid en mellanlandning i Paris, Amsterdam, Munchen eller Frankfurt, beroende på vilket flygbolag man väljer. Det går ingen nöd på att vara utlandssvensk när man kan träffa familj och vänner ofta; hemma i Sverige, här i Toulouse eller stråla samman på andra platser. Jag känner mig inte som någon utlandsboende längre. Frankrike känns ju som hemma. Lika mycket som Sverige känns som hemma. Det är svårt att förklara det där. Men nu kan jag ibland känna att det skulle vara kul att flytta utomlands igen. Kanske till Spanien, England eller Italien. Prova på ett nytt land, lära sig ett nytt språk och lära känna en ny kultur. Det skulle vara intressant och spännande och samtidigt lite jobbigt att lämna den bekväma och trygga tillvaron som nu har installerat sig. Det är få andra platser jag kan tänka mig att bo på i Frankrike nu när vi har fått smak på Toulouse. Ja, ja, lika bra att njuta av idag så får vi se vad som händer imorgon. 
 
Des tulipes rouges.
 

Kommentera här: