Fromage

 
Man äter inte stor ostbricka och dricker vin varje dag bara för att man bor i Frankrike. Men, man äter absolut en eller två ostsorter efter maten med en bit baguette. Det ingår oftast i måltiden, innan desserten. Det är egentligen bara vid det tillfället som man äter ost. Man har det ju inte på smörgåsen på morgonen, till mellanmålet eller kvällsmackan. Jag tycker mycket om hårdostar som Compté, Brebis, Beaufort och Gruyère. Man köper ofta mindre och smalare bitar än i Sverige och skär sig en bit ost med kniv och hyvlar inte tunna skivor med osthyvel från en stor hög ostbit. Det här med "magra" ostar med låg fetthalt har jag nog aldrig sett i Frankrike. Ska det vara ost ska det vara riktig ost, med mycket smak. Då tar man hellre lite mindre men njuter desto mer. Det gäller att alltid spara lite plats till osten och desserten. 
 

Kommentarer:

1 Veronica Wallgren:

Åh vad gott! Ost är verkligen en favorit här hemma hos oss :)

Svar: Härligt! Ja det är verkligen gott! Jag tycker nog mer om ost än min fransos... :)
Frankrike runt

2 Cassandra:

Jag kommer ihåg hur vi letade efter osthyvel på IKEA, men aldrig hittade någon... Då förklarade vår hyresvärd (som är svensk) att de inte hyvlar ost här, men som tur var hade hon en över :) Så vi har kört på med gamla vanor och hyvlar Emmentalerost haha. Vi brukar köpa lite ost och dricka vin till, så gott! Men vi har nog varit lite blyga när det kommer till att prova olika ostar.

Svar: Hihi! Hyvla går ju alldeles utmärkt det med... Om man får tag på en osthyvel då, som sagt var! ;)
Frankrike runt

Kommentera här: