Vi drar till havet!

Le pont neuf, Toulouse.
I morgon, torsdag 15 augusti, är det helgdag och arbetsfri dag. Det är en religiös helgdag, une fête religieuse; Jungfru Marie himmelsfärd. Sâg i almanackan att det även är surströmmingspremiär. Pas de commentaire. :)
Mânga tar en klämdag pâ fredag. Pâ franska säger man att man gör en bro, on fait le pont.
Min fransos och jag tänkte njuta av fyradagarshelgen vid havet i Anglet. Jag fâr aldrig nog av Atlantkusten!
Har jag förresten berättat att jag har bott ett par âr i Bayonne och Anglet, för sisâdär fem âr sedan? Att ta cykeln till havet varje dag efter jobbet är nog bland de härligare livsstilar jag kan tänka mig.... eller varför vänta till efter jobbet. Vi lunchade ofta vid havet och kom tillbaka med lite sand mellan târna... men vad gjorde det när man jobbade pâ ett av de stora surfföretagen i regionen.

Kommentarer:

1 gertrud41:

Jag har också dragit till havet ofta i sommar då vi i min lilla stad har haft medehavsklimat ända sedan i början på juli - mycket ovanligt och väldigt jobbigt har varit ute på min gula hoj hade svart linne det har blivit alldeles vitt på ryggen - nu när vi kommit till mitten av agusti har vi normalt sommarväder 20 gr sol lite regnskurar och den traditionella blåsten har kommit tillbaka så nu är det som vanligt SKÖNT

Svar: Hej! Ja, vilken sommar det har varit i Sverige! Det fina vädret verkar hålla i sig ända till långt in i augusti. Otroligt härligt! Hoja lugnt i blåsten! :)
Frankrike runt

2 Katarina:

Hej,

jag blir så nyfiken. Kan du inte berätta lite mer vem du är och vad jag jobbar med i Frankrike. Jag är sugen på att flytta tillbaks till Frankrike, men så är det ju det där med jobb...

Svar: Hej! Vad roligt att du också är förtjust i Frankrike!
Jag har varit bofast i Frankrike i drygt 7 år nu men pendlade innan dess, under flera år, mellan Sverige och Frankrike. Min första längre vistelse i landet var som skid-au-pair i Alperna. Sen har jag provat på allt mellan himmel och jord på många olika platser Jag har gått en turismutbildning och har jobbat med olika uppdrag inom turism, bl.a. varit reseledare och guide för svenska turister runtom i Frankrike och även jobbat i Alperna på den franska sport- och friluftsorganisationen UCPA. En helt underbar tid för en skidälskare som mig! :) När man tillbringar mycket tid i landet kan man lätt springa på en snygg fransos... :)) vilket hände mig och det var då jag så småningom bestämde mig för att flytta för en längre tid. Kände då för att jobba lite mer regelbundna tider och gled in på internationell försäljning och export och det är det jag har jobbat med de senaste 7 åren. En fördel är att vara flerspråkig eftersom man då har större chans i konkurrensen om jobb med fransmännen. En inkörsport kan vara en av alla jobbförmedlare, agence interim, som kan ge tidsbegränsade kontrakt men som sedan kan leda till fast anställning direkt på företaget.
Hoppas du har fått lite inspiration och tveka inte om du har fler "nyfikna" funderingar! :)
Frankrike runt

Kommentera här: