Nya vägar

 
 
Idag under en skön eftermiddagspromenad stannar det till en tjej och säger,
- Hej, pratar du svenska? då hon hört att jag pratade svenska.
Efter en trevlig pratstund bytte vi telefonnummer med varandra. Det är intressant hur man träffar nya människor när man bor utomlands. Även om jag bott i Frankrike i drygt tio år, och känner mig som hemma här, så är det alltid kul att träffa andra svenskar och människor från andra länder med olika nationaliteter. Det kan vara både enklare och svårare att träffa nytt folk i ett nytt land eller en ny stad. Språket kan ju vara en av svårigheterna men det kan också vara just det som lockar till nya bekantskaper. 
Om jag ska ge ett tips till någon som ska flytta utomlands så är det att gå ut. Lämna hemmet, gå ut och flanera och ta nya vägar. Det händer alltid något trevligt. Litet som stort.
Såhär års kanske det funkar bäst i Sydeuropa. Inte så många som är ute och just flanerar i norra Europa den här tiden på året kanske. 
Idag har jag känt mig lite extra svensk och spelat svensk julmusik och tänt första ljuset i adventsljusstaken. Mysigt. Glad första advent! 

Kommentera här: