Charmörer

 
När jag kom tillbaka från Sverige för ett tag sedan var det ingen tvekan om att jag var tillbaka i charmörernas land. Sedan attentaten den 13 november får man visa passet både när man reser ut och in i Frankrike. Det känns som att gå tillbaka i tiden när man möts av en barriär och passkontroll innan man får gå vidare för att hämta väskorna i ankomsthallen på Toulouse flygplats. I Toulouse kunde man till och med gå in och möta resenärerna vid bagagebanden tidigare, men det är det ju också slut med nu.
I passkontrollen kan man mötas av riktiga charmörer. Riktiga fransmän helt enkelt. Monsieur i den ena luckan ler stort när jag närmar mig, nästan sist från flygplanet. Han blir alldeles lyrisk och ännu gladare när han ser i passet att jag är svenska. Då måste ju monsieur i luckan bredvid hänga över till sin kompanjons sida och se vad det är för en trevlig svenska. Helt utan att dölja sin nyfikenhet. Efter en trevlig liten konversation önskar vi varandra en fortsatt trevlig dag. Man kan inte annat än att le när man blir välkomnad med komplimanger och helt oskyldigt charmerande herrar i passkontrollen. 

Kommentarer:

1 Marianne:

Trevligt! Där har personalen på Arlanda mycket att lära!

Svar: Ja det har de faktiskt. Lite mera charm och servicekänsla skulle inte skada på Arlanda.
Frankrike runt

Kommentera här: