Funtionellt

 
Det finns många fina barnklädesbutiker i Toulouse, både kedjor och mindre enskilda butiker. På varuhuset  Galeries Lafayette finns också en stor barnavdelning med alla tänkbara märken från Jean Paul Gautier till Esprit. Det går verkligen att hitta mycket fina grejer men vill man ha riktigt funktionella plagg så får man leta lite. Och det är klart man vill ha funktionella plagg till barn, framförallt i byxor och ytterplagg. När vi får svenskt besök brukar jag beställa med fina saker från Polarn & Pyret i Sverige. Lite kul med andra kläder än de franska ibland. Innan jag själv fick barn minns jag att jag reagerade på vad länge stora barn, upp till 3 år, hade body på sig. Men nu förstår jag vitsen med det. Och mycket riktigt har jag gjort precis likadant, utan att reflektera över det. Inte förrän en vän i Sverige påpekade att min franco/suédois hade body på sig under t-shirten i vintras. Den sydfranska vintern är ju som bekant ganska mild så här behövs aldrig någon vinteroverall eller överdragsbyxor. Däremot vill man ju inte ha någon glipa mellan jeansen och den lilla midjekorta vinterjackan, därav en av anledningarna till att bära body länge. Storlekarna på barnkläder är generellt mindre här än i Sverige. Jag var bara tvungen att köpa de här somriga t-shirtsen från DPAM. Randiga, med surfbrädor och med underbara franska sommardestinationer på; Deauville, Cap Ferret, Biarritz, Saint Malot! Nu kan sommaren börja. 
 

Kommentera här: