Le chéquier

 
Le chéquier, checkhäftet, ligger alltid med i handväskan. Oui, la France använder fortfarande flitigt checkar som betalningsmedel. Et oui, jag har vant mig vid det men blir aldrig riktigt bekväm med det. Et oui, jag kan inte låta bli att skratta, pusta och fnysa så där franskt med lite putande läppar varje gång jag skriver ut en check. Senast var när jag skulle betala en faktura från en liten sjukhusvistelse i Anglet (ingen bra idé att diska knivar vid midnatt). Ringer sekreteraren och hör mig för hur jag kan betala fakturan. Madame ber mig komma förbi och reglera fakturan på plats. Ah d'accord, säger jag, men nu är det så att jag är tre timmar från Anglet, i Toulouse. Ah d'accord, säger sekreteraren, men då kan ni skicka en check. Oui, très bien, säger jag och himlar med ögonen för mig själv. Det är inte för inte som det finns gott om postkontor kvar i Frankrike. Det postas mycket brev här. Det papperslösa samhället har inte slagit igenom ännu i Frankrike. Jag skriver min check, lägger i ett kuvert och går till närmaste brevlåda för att posta.
Checkhäftet kommer även till användning då man ofta måste handla för över 7€ eller 10€ för att få betala med kort. Till exempel hos vissa bagerier, caféer, tobaksaffärer och apotek. Om man inga kontanter har kan man alltid betala med en check. Mais oui, bien sûr!