Petit déjeuner

Petit déjeuner.
 
Man skulle kunna tro att mycket kretsar kring mat i Frankrike, och visst är det så. Redan under en pågående måltid börjar man prata om nästa måltid. Eftersom man äter ganska sent på kvällen består frukosten snarare av sucré än salé. Man äter en lättare, sötare frukost med croissanter, pains au chocolat och vitt bröd med smör och sylt, des tartines. När jag kom till Frankrike för drygt tio å sedan kunde jag inte tänka mig att starta dagen med en croissant och en kopp kaffe. Det skulle ju vara havregrynsgröt och fullkornsbröd med en ostskiva på. Men jag har anammat den franska matkulturen utan problem. På helgen finns det naturligtvis mer tid till att gå ut till bageriet på morgonen och gå och välja fina råvaror på marknaden. Mer tid till umgänge och njutning. Vid tio på förmiddagen är alla croissanter slut i bageriet men då kommer nya plåtar med rykande varma croissanter fram. 
Bonne journée et bon weekend!
 

Kommentarer:

1 Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!:

så gott

2 rememberthiis.blogg.se:

Oh vad gott :)

Kommentera här: